субота, 7 грудня 2024 р.

Критерії, правила і процедури оцінювання результатів оцінювання у гуртку образотворчого мистецтва 

«Світ фантазій»

КЗ Чернівецький обласний центр естетичного виховання 
«Юність Буковини»
Керівник гуртка Мажуровська Олена
2024/2025 н.р.
    
    Оцінювання в гуртку образотворчого мистецтва орієнтоване на розвиток як творчих, так і практичних навичок здобувачів освіти. Виокремлено такі критерії оцінювання:
Творчість і оригінальність ідей: наскільки креативно та самобутньо здобувач освіти підходить до виконання творчих завдань, пошук індивідуального стилю;
Якість композиції: чи є робота гармонійною, добре структурованою, чи дотримано основних принципів композиції (баланс, пропорції, ритм);
Пошуково-дослідницькі навички: як здобувач освіти вивчає тему, аналізує твори мистецтва, досліджує мистецькі течії, розуміє контекст роботи;
Навички передачі ідеї: здатність через візуальні засоби передати зміст, настрій або концепцію роботи, узгодженість форми і змісту;
Технічні навички: володіння різними техніками малювання та живопису (олія, акварель, графіка тощо), грамотне використання матеріалів та інструментів;
Виконання тематичних завдань: вміння працювати відповідно до теми, творчих завдань або вимог конкурсів;
Командна робота та активність: активність у спільних завданнях, здатність взаємодіяти з іншими учасниками, ініціативність та допомога іншим;
Прогрес і розвиток особистих якостей: здатність сприймати критику, прагнення вдосконалювати технічні та творчі навички;
Дотримання сучасних тенденцій у мистецтві: відповідність роботам сучасним художнім тенденціям, здатність інтегрувати новітні підходи або інновації в традиційні техніки.
    
    Правила оцінювання навчання в гуртку образотворчого мистецтва допоможуть учасникам освітнього процесу зрозуміти, на що варто звертати увагу, та мотивуватимуть їх розвиватися в різних аспектах художньої діяльності. Основні правила оцінювання:
Прозорість оцінювання: усім учасникам освітнього процесу необхідно пояснити всі критерії оцінювання на початку навчального року, щоб вони знали, за якими параметрами будуть оцінюватися їхні роботи;
Справедливість та об’єктивність: всі здобувачі освіти мають оцінюватися за однаковими критеріями, без переваг чи упереджень. Оцінювання ґрунтується на об’єктивних показниках, таких як технічні навички, творчий підхід і виконання завдань, а не на особистих симпатіях;
Оцінювання за прогресом: рівень оцінювання повинен враховувати індивідуальний прогрес кожного здобувача освіти. Оцінка має відображати зусилля спрямовані на вдосконалення, і мотивувати до подальшого розвитку, а не карати за недосконалість;
Регулярність зворотного зв’язку: оцінювання не повинно обмежуватися лише підсумковими результатами. Важливо забезпечити постійний зворотний зв'язок протягом усього процесу роботи. Це допоможе гуртківцям розуміти свої сильні та слабкі сторони;
Заохочення творчого підходу: учням слід давати більше свободи у виборі тематики й способів виконання робіт, що дозволить їм проявити креативність. Оцінювання не має обмежуватися жорсткими рамками, а підтримувати індивідуальність;
Створення заохочувальної атмосфери: оцінювання має мотивувати, а не знеохочувати. Можна використовувати систему заохочень, нагород або подяк для підтримки позитивної атмосфери;
Доопрацювання та повторне оцінювання: здобувачі освіти мають можливість доопрацьовувати свої роботи й отримувати повторний зворотний зв’язок.
Такі правила допоможуть створити доброзичливу та підтримуючу атмосферу, сприятимуть розвитку учасників та їхньому бажанню вдосконалювати свої художні навички.

        Процедура оцінювання в гуртку образотворчого мистецтва включає такі етапи:
Ознайомлення з критеріями: на початку навчального року керівник презентує здобувачам освіти критерії та правила оцінювання. Це допомагає їм зрозуміти, на що звертати увагу під час виконання творчих завдань;
Поточне оцінювання: на кожному етапі виконання завдання учасники отримують короткий зворотний зв’язок для покращення результатів. Проводяться обговорення, які допомагають гуртківцям розібратися у своїх сильних і слабких сторонах, а також уточнити напрям роботи;
Проміжне оцінювання: за необхідності керівник проводить проміжну оцінку у вигляді глибокого аналізу роботи з коментарями, що дозволяють скоригувати напрям творчого процесу перед фінальним етапом;
Фінальне оцінювання: по завершенні виконання творчого завдання керівник оцінює роботу за всіма критеріями. Це оцінювання проводиться у формі коротких коментарів щодо кожного критерію, таких як творчий підхід, технічне виконання, відповідність темі тощо;
Підсумковий зворотний зв’язок: після фінального оцінювання учасники отримують усний зворотний зв’язок із зауваженнями і рекомендаціями про сильні та слабкі сторони роботи, а також пропозиції для подальшого вдосконалення;
Тематичні виставки творчих робіт: проведення яких дозволяють оцінити загальний рівень досягнень здобувачів освіти наприкінці навчального періоду.
Ця система оцінювання спрямована на всебічний розвиток учасників, підкреслюючи як практичні, так і творчі аспекти навчання.